Obsah fóra VVP Dědice VVP Dědice
(zejména bunkry)
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Air muzeum Vyškov - informace + dezinformace

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra VVP Dědice -> Historie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ZCh
kecal
kecal

Založen: 2.12.2006
Příspěvky: 395
Bydliště: Prostějov

PříspěvekZaslal: ne duben 29, 2012 12:47    Předmět: Air muzeum Vyškov - informace + dezinformace Citovat

Dopoledne jsem se synovci navštívil Muzeum letecké a pozemní techniky ve Vyškově. Zatímco se kluci procházeli po muzeu, zakecal jsem se s personálem (ptal jsem se, zda nemají nějaké poznatky o leteckém výcviku ve VVP za 1. republiky). Dozvěděl jsem se spoustu informací, polopravd, fám (přeberte si to sami):

    - terče se tahaly na sanicích, zpět to tahali traktorem nebo koněm
    - poměr počtu strojoven ku ostatním pixlím je typicky 1:3
    - v některých malých pixlích byly elektrické navijáky, vedl tam pro ně tlustý elektrický kabel, možná i na 380V
    - bunkry za Jandovkou jsou předválečené československé (na rozdíl od ostatních tam nebyly na vnitřním vybavení orlice)
    - čs. bunkry byly i prý poblíž Radslavic
    - na území dnešního VVP cvičilo za 1. republiky letiště Prostějov; letiště Vyškov bylo stavěno pro potřebu gen. štábu v Račicích
    - Josef Mikš prý napsal někdy v 80 letech publikaci která se zabývá bunkry na Vyškovsku, dělal na tom 20 let, pracovali na tom i 4 studenti gymnázia, název by mohl být něco jako "úkryty Vyškovska"
    - Němci v r. 1942 vytvořili jakousi studii rozvoje Vyškova až do cca osmdesátých let, bylo tam co se bude stavět, co bourat, že nádraží bude mít 16 perónů o délce 2 km, poočet obyvatel Vyškova v osmdesátých letech odhadli prý na tisícovku přesně (jeden z pánů prý má kopii zajímavých pasázží z knihy, knihu vlastnil kdosi z Vyškova kdo již umřel, a kniha se asi ztratila)
    - pravděpodobně na Hanácké louce měli za války Němci polní letiště (pánové tvrdili že vědí kde bylo, ale na mapě to nedokázali ukázat, ale prý odtamtud bylo vidět Vítěznou)
    - polní letiště prý začali Němci budovat i severně od Opatovické přehradní nádrže
    - ptal jsem se jich zda neví něco o německých radiolokačních a radionavigačních stanicích, konkrétně o "mém" Birne-Y u Brodku u Konice - prý vědí, že tam byl radar i hned po válce (jeden z pánů prý dělal na velitelství PVOS tak ví odkud mu informace z radarů chodily), pak ho tam měli i Sověti (nakonec jsme se shodli, že asi myslí to co bylo u Ponikve http://forum.fortifikace.net/viewtopic.php?t=423&postdays=0&postorder=asc&start=0, což ovšem byl sovětský spojovací uzel - tam ovšem po válce dle ortofot vůbec nic nebylo)

Jinak pak mne ještě vzali do expozice která se zabývá Vyškovskem za války a osvobozením (mají tam mj. i tabuli co bývala na okrajích TrÜbPl, uniformu Malinovského, ...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka
starší kecal
starší kecal

Založen: 3.12.2006
Příspěvky: 558
Bydliště: Vyškov

PříspěvekZaslal: ne duben 29, 2012 14:48    Předmět: Citovat

Pana Mikše se na údajnou publikaci můžeš zeptat, telefon na něj je: 607 (nebo 604) 622 930. Je to velice nerudný a neochotný člověk (nebo aspoň byl, když jsem mu před časem volal).
Jinak ti pánové na letišti... ti poví i co neví. Ovšem že tam mají expozici věnovanou neletecké historii, to jsem nevěděl, to musí být nové...

_________________
"Když milovat, tak láskou vřelou;
když uhodit, tak pěstí celou"

četař A. Kratochvíl
pěší pluk 6 "Hanácký"
27. 9. 1934
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
ZCh
kecal
kecal

Založen: 2.12.2006
Příspěvky: 395
Bydliště: Prostějov

PříspěvekZaslal: út květen 01, 2012 21:29    Předmět: Citovat

A co to polní letiště S od Opatovické přehrady ?
Vypadá to tam opravdu podezřele. Pokud by to byla opravdu letištní dráha, pak by měla délku jen 555 m (a šířku 72 m).
Jirko, stačilo by to ?
Zajímavé je i to, že v katastru je to co vyadá jako dráha jedna celistvá parcela, přestože políčka na orto 53 ten prostor rozčleňují zcela jinak. A to je zase otázka na Šelmici, co nám k tomu řekne.
Byl jsem se tam v neděli podívat, ale kromě několika málo nepříliš výrazných okopků jsem na nic zajímavého nenarazil
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
martinur
1000. příspěvek
1000. příspěvek

Založen: 4.12.2006
Příspěvky: 378
Bydliště: Vyškov

PříspěvekZaslal: po květen 07, 2012 13:01    Předmět: Citovat

ZCh napsal:
A co to polní letiště S od Opatovické přehrady ?

Pro přistávání kurýrních letadel typu Fiesler Fi-156 to zcela jistě stačilo. Například pro FW-189 UHU již asi ne.
Předpokládám, že se ve VVP nacvičovalo navádění dělostřelecké palby vzdušnými pozorovateli.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jirka
starší kecal
starší kecal

Založen: 3.12.2006
Příspěvky: 558
Bydliště: Vyškov

PříspěvekZaslal: st srpen 08, 2012 11:08    Předmět: Citovat

To se bezpochyby nacvičovalo, dochovaly se o tom vzpomínky cvičících Němců Smile Alespoň já vím o jedné a tam ten člověk mluví o Junkersi W34. V tomto konkrétním případě ale šlo o secvičovaní tankové jednotky s leteckou podporou Wink
_________________
"Když milovat, tak láskou vřelou;
když uhodit, tak pěstí celou"

četař A. Kratochvíl
pěší pluk 6 "Hanácký"
27. 9. 1934
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Jirka
starší kecal
starší kecal

Založen: 3.12.2006
Příspěvky: 558
Bydliště: Vyškov

PříspěvekZaslal: st srpen 08, 2012 18:30    Předmět: Citovat

Když teď o tom tak přemýšlím, napadá mě ještě jedna věc. Na prvorepublikových mapách ten výsek není, ale mají relativně malé "rozlišení" čili nemusel být zaznačen.
Co je však zajímavější, ke konci války operovala z nějakého polního letiště u Ježkovic jednotka Pz. Aufkl. Schwarm 4 která disponovala pouze pozorovacími "čápy" Fi 156 Storch. Podle zkazek mělo být sice letiště někde na poli za obcí, napadlo mě ale, že mohli operovat i odsud - tedy od Pažezovic a budoucí přehrady. Od Ježkovic je to vzdušnou čarou kousek, navíc obce, které jsou tomu potenciálnímu letišti blíž de facto neexistovaly kvůli záboru, proto mohly být za nejbližší obec považované právě Ježkovice... Smile
Je to taková lehce "konspirační" teorie, na druhé straně to do sebe relativně zapadá. Asi by stál za zkoušku detektorový průzkum, neotočíme se tam Zdenku? Wink

_________________
"Když milovat, tak láskou vřelou;
když uhodit, tak pěstí celou"

četař A. Kratochvíl
pěší pluk 6 "Hanácký"
27. 9. 1934
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
ZCh
kecal
kecal

Založen: 2.12.2006
Příspěvky: 395
Bydliště: Prostějov

PříspěvekZaslal: st srpen 08, 2012 20:43    Předmět: Citovat

No já se tam už otáčel (i s detektorem) hned toho 29.dubna. Prakticky nic jsem nenašel:
    - jeden středověký hřeb v JV části (on je to takový ostroh, takže tam ne to nepřekvapuje)
    - pár nábojnic do ruční zbraně (u okopů ve střední části - na připojené mapce označeno "NAB")
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra VVP Dědice -> Historie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Nemůžete stahovat ani prohlížet přiložené soubory


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com